§ 31.Технічний стан транспортних засобів та їх обладнання
Технічний стан транспортних засобів та їх обладнання повинні відповідати вимогам стандартів, що стосуються безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього середовища, а також правил технічної експлуатації, інструкцій підприємств-виробників та іншої нормативно-технічної документації.
Забороняється експлуатація тролейбусів і трамваїв за наявності будь-якої несправності, зазначеної в правилах технічної експлуатації цих транспортних засобів.
Забороняється експлуатація транспортних засобів згідно із законодавством:
- а) у разі їх виготовлення або переобладнання з порушенням вимог стандартів, правил і нормативів, що стосуються безпеки дорожнього руху;
- б) якщо вони не пройшли обов’язковий технічний контроль (для транспортних засобів, що підлягають такому контролю);
- в) якщо номерні знаки не відповідають вимогам відповідних стандартів;
- г) у разі порушення порядку встановлення і використання спеціальних світлових і звукових сигнальних пристроїв.
Забороняється експлуатація транспортних засобів згідно із законодавством за наявності таких технічних несправностей і невідповідності таким вимогам:
Гальмові системи:
- а) змінено конструкцію гальмових систем, застосовано гальмову рідину, вузли або окремі деталі, що не передбачені для даної моделі транспортного засобу або не відповідають вимогам підприємства-виробника;
- б) під час дорожніх випробувань робочої гальмової системи перевищуються такі значення гальмівного шляху:
Тип транспортного засобу Гальмівний шлях
не більше ніж, мЛегкові автомобілі та їхні модифікації для перевезення вантажів 14,7 Автобуси 18,3 Вантажні автомобілі з дозволеною максимальною масою до 12 т включно 18,3 Вантажні автомобілі з дозволеною максимальною масою понад 12 т 19,5 Автопоїзди, тягачами яких є легкові автомобілі та їхні модифікації для перевезення вантажу 16,6 Автопоїзди, тягачами яких є вантажні автомобілі 19,5 Двоколісні мотоцикли і мопеди 7,5 Мотоцикли з причепом 8,2 Нормативне значення гальмового шляху для транспортних засобів випуску до 1988 року допускається перевищувати не більше ніж на 10 відсотків значення, поданого в таблиці.
Примітки
- Випробування робочої гальмової системи проводиться на горизонтальній ділянці дороги з рівним, сухим, чистим цементо- або асфальтобетонним покриттям при швидкості транспортного засобу на початок гальмування: 40 км/год. — для автомобілів, автобусів і автопоїздів; 30 км/год. — для мотоциклів, мопедів за методом одноразового впливу на органи керування гальмовою системою. Результати випробування вважаються незадовільними, якщо під час гальмування транспортний засіб розвертається на кут більше 8 градусів або займає смугу руху більше ніж 3,5 м.
- Гальмовий шлях вимірюється з моменту натискання на гальмову педаль (рукоятку) до повної зупинки транспортного засобу;
- в) порушено герметичність гідравлічного гальмового приводу;
- г) порушено герметичність пневматичного або пневмогідравлічного гальмового приводу, що спричиняє зменшення тиску повітря при непрацюючому двигуні більш як на 0,05 МПа (0, 5 кГс/см2) за 15 хв. у разі приведення в дію органів керування гальмовою системою;
- ґ) не працює манометр пневматичного або пневмогідравлічного гальмового приводу;
-
д) стоянкова гальмова система при відключеному від трансмісії двигуні не забезпечує нерухомий стан:
- транспортних засобів з повним навантаженням — на уклоні не менше ніж 16 %;
- легкових автомобілів, їхніх модифікацій для перевезення вантажів, а також автобусів у спорядженому стані — на уклоні не менше ніж 23 %;
- вантажних автомобілів і автопоїздів у спорядженому стані — на уклоні не менше ніж 31 %;
- е) не замикається важіль (рукоятка) стоянкової гальмової системи в робочому положенні.
Рульове керування:
-
а) сумарний люфт у рульовому керуванні перевищує такі граничні значення:
Тип транспортного засобу Граничне значення
сумарного люфтуЛегкові автомобілі та вантажні автомобілі з дозволеною максимальною масою до 3, 5 т 10° Автобуси з дозволеною максимальною масою до 5 т 10° Автобуси з дозволеною максимальною масою понад 5 т 20° Вантажні автомобілі з дозволеною максимальною масою понад 3, 5 т 20° Автомобілі і автобуси, зняті з виробництва 25° - б) є не передбачені конструкцією відчутні взаємні переміщення деталей і вузлів рульового керування або переміщення їх відносно кузова (шасі, кабіни, рами) транспортного засобу; нарізні з’єднання не затягнуті або надійно не зафіксовані;
- в) зіпсований або відсутній передбачений конструкцією підсилювач рульового керування або рульовий демпфер (на мотоциклах);
- г) у рульовому керуванні встановлено деталі із слідами залишкової деформації та іншими дефектами, а також застосовано деталі і робочі рідини, що не передбачені для даної моделі транспортного засобу або не відповідають вимогам підприємства-виробника.
Зовнішні світлові прилади:
- а) кількість, тип, колір, розміщення і режим роботи зовнішніх світлових приладів не відповідають вимогам конструкції транспортного засобу;
- б) порушено регулювання фар;
- в) не горить лампа лівої фари в режимі ближнього світла;
- г) на світлових приладах немає розсіювачів або використовуються розсіювачі і лампи, що не відповідають типу даного світлового приладу;
- ґ) на розсіювачах світлових приладів нанесено тонування або покриття, що зменшує їх прозорість чи світлопропускання.
Примітки
- Мотоцикли (мопеди) можуть бути додатково обладнані однією протитуманною фарою, інші механічні транспортні засоби — двома. Протитуманні фари повинні розміщуватися на висоті не менше 250 мм від поверхні дороги (але не вище фар ближнього світла) симетрично до поздовжньої осі транспортного засобу і не далі 400 мм від зовнішнього габариту за шириною.
- Дозволяється встановлювати на транспортних засобах один або два задні протитуманні ліхтарі червоного кольору на висоті
400–1200 мм і не ближче 100 мм до ліхтарів сигналу гальмування. - Увімкнення протитуманних фар, задніх протитуманних ліхтарів повинно здійснюватися одночасно з увімкненням габаритних вогнів і освітленням номерного знака (ближнім або дальнім світлом фар).
- На легковому автомобілі і автобусі дозволяється встановлювати один або два додаткові немиготливі сигнали гальмування червоного кольору на висоті
1150–1400 мм від поверхні дороги;
Склоочисники і склообмивачі вітрового скла:
- а) не працюють склоочисники;
- б) не працюють передбачені конструкцією транспортного засобу склообмивачі.
Колеса і шини:
- а) шини легкових автомобілів та вантажних автомобілів з дозволеною максимальною масою до 3,5 т мають залишкову висоту малюнка протектора менше 1,6 мм, вантажних автомобілів з дозволеною максимальною масою понад 3,5 т — 1,0 мм, автобусів — 2,0 мм, мотоциклів і мопедів — 0,8 мм; для причепів установлюються норми залишкової висоти малюнка протектора шин, аналогічні нормам для шин автомобілів-тягачів;
- б) шини мають місцеві пошкодження (порізи, розриви тощо), що оголюють корд, а також розшарування каркаса, відшарування протектора і боковини;
- в) шини за розміром або допустимим навантаженням не відповідають моделі транспортного засобу;
- г) на одну вісь транспортного засобу встановлено діагональні шини разом з радіальними, ошиповані і неошиповані, морозостійкі і неморозостійкі, шини різних розмірів чи конструкцій, а також шини різних моделей з різними малюнками протектора для легкових автомобілів, різними типами малюнків протектора — для вантажних автомобілів;
- ґ) на передню вісь транспортного засобу встановлено радіальні шини, а на іншу (інші) — діагональні;
- д) на передній осі автобуса, який виконує міжміські перевезення, встановлено шини з відновленим протектором, а на інших осях — шини, відновлені за другим класом ремонту;
- е) на передній осі легкових автомобілів і автобусів (крім автобусів, які виконують міжміські перевезення) встановлено шини, відновлені за другим класом ремонту;
- є) відсутній болт (гайка) кріплення або є тріщини диска і ободів коліс.
Примітка
У разі постійної експлуатації транспортного засобу на дорогах, на яких проїзна частина слизька, рекомендується використовувати шини, що відповідають стану проїзної частини.
Двигун:
- а) вміст шкідливих речовин у відпрацьованих газах або їх димність перевищують установлені стандартами норми;
- б) негерметична паливна система;
- в) несправна система випускання відпрацьованих газів.
Інші елементи конструкції:
- а) немає передбачених конструкцією транспортного засобу стекол, дзеркал заднього виду;
- б) не працює звуковий сигнал;
- в) встановлено на скло додаткові предмети або нанесено покриття, які обмежують оглядовість з місця водія, і погіршують його прозорість, крім самоклейної мітки радіочастотної ідентифікації про проходження обов’язкового технічного контролю транспортним засобом, яка розміщується в правій верхній частині вітрового скла (на внутрішньому боці) транспортного засобу, що підлягає обов’язковому технічному контролю.
Примітка
На верхній частині вітрового скла автомобілів і автобусів можуть бути прикріплені прозорі кольорові плівки. Дозволяється застосовувати тоновані стекла (крім дзеркальних), світлопропускання яких відповідає вимогам ГОСТ
- г) не працюють передбачені конструкцією замки дверей кузова або кабіни, запори бортів вантажної платформи, запори горловин цистерн і паливних баків, механізм регулювання положення сидіння водія, аварійні виходи, пристрої для приведення їх у дію, привід керування дверима, спідометр, одометр, тахограф, пристрій для обігрівання і обдування скла;
- ґ) зруйновано корінний лист або центральний болт ресори;
- д) зіпсовано тягово-зчіпний або опорно-зчіпний пристрій тягача і причіпної ланки у складі автопоїзда, а також передбачені їхньою конструкцією страхувальні троси (ланцюги). Є люфти в з’єднаннях рами мотоцикла з рамою бокового причепа;
- е) відсутній передбачений конструкцією бампер або задній захисний пристрій, грязезахисні фартухи і бризковики;
-
є) відсутні:
- медична аптечка з нанесеними на неї відомостями про тип транспортного засобу, для якого вона призначена, — на мотоциклі з боковим причепом, легковому, вантажному автомобілі, колісному тракторі, автобусі, мікроавтобусі, тролейбусі, автомобілі, що перевозить небезпечний вантаж;
- знак аварійної зупинки (миготливий червоний ліхтар), який відповідає вимогам стандарту, — на мотоциклі з боковим причепом, легковому, вантажному автомобілі, колісному тракторі, автобусі;
- на вантажних автомобілях з дозволеною максимальною масою понад 3,5 т і в автобусах з дозволеною максимальною масою понад 5 т — противідкотні упори (щонайменше два);
- проблискові маячки оранжевого кольору на великовагових та великогабаритних транспортних засобах, на сільськогосподарській техніці, ширина якої перевищує 2,6 м;
- працездатний вогнегасник на легковому, вантажному автомобілі, автобусі.
Примітки
- Тип, марка, місця встановлення вогнегасників, якими обладнуються транспортні засоби з розпізнавальним знаком «Табличка оранжевого кольору», що перевозять небезпечні вантажі, визначаються спеціальними правилами.
- Аптечка, перелік медикаментів якої відповідає ДСТУ
3961–2000 для відповідного типу транспортного засобу, і вогнегасник повинні бути в закріпленому стані у місцях, визначених підприємством-виробником. У разі коли конструкцією транспортного засобу зазначені місця не передбачено, медична аптечка і вогнегасник повинні розташовуватись у легкодоступних місцях. Тип і кількість вогнегасників повинні відповідати встановленим нормам. Вогнегасники, якими забезпечуються транспортні засоби, повинні бути сертифікованими в Україні відповідно до вимог законодавства.
- ж) відсутні ремені безпеки та підголовники в транспортних засобах, де їх установка передбачена конструкцією;
- з) ремені безпеки не в робочому стані або мають видимі надриви на лямках;
- и) на мотоциклі немає передбачених конструкцією дуг безпеки;
- і) на мотоциклах і мопедах немає передбачених конструкцією підніжок, на сідлі — поперечних рукояток для пасажира;
- ї) відсутні або несправні фари і задні габаритні ліхтарі транспортного засобу, що перевозить великогабаритний, великоваговий чи небезпечний вантаж, а також проблискові маячки, світлоповертальні елементи, розпізнавальні знаки, передбачені пунктом 30.3 цих Правил.
У разі виникнення в дорозі несправностей, зазначених у пункті 31.4 цих Правил, водій повинен вжити заходів для їх усунення, а якщо це зробити неможливо — рухатися якомога коротшим шляхом до місця стоянки або ремонту, дотримуючись запобіжних заходів з виконанням вимог пунктів 9.9 і 9.11 цих Правил.
У разі виникнення в дорозі несправностей, зазначених у пункті 31.4.7 («ї»; «д» — у складі автопоїзда) подальший рух заборонено до їх усунення. Водій несправного транспортного засобу повинен вжити заходів для того, щоб прибрати його за межі проїзної частини дороги.
Забороняється подальший рух транспортних засобів, у яких:
- а) робоча гальмова система чи рульове керування не дають змоги водієві зупинити транспортний засіб або здійснити маневр під час руху з мінімальною швидкістю;
- б) у темну пору доби або в умовах недостатньої видимості не горять лампи фар чи задніх габаритних ліхтарів;
- в) під час дощу або снігопаду не працює склоочисник з боку розміщення керма;
- г) зіпсований тягово-зчіпний пристрій автопоїзда.
Забороняється експлуатація транспортного засобу шляхом доставки його на спеціальний майданчик чи стоянку Національної поліції у випадках, передбачених законодавством.